Z badania YouGov przeprowadzonego dla organizacji T&E w siedmiu krajach Europy wynika, że 61% podróżnych przynajmniej raz zrezygnowało z kolei przez kłopoty z rezerwacją. 43% deklaruje, że częściej wybierałoby pociąg przy podróżach na długie dystanse, gdyby kupowanie biletów online było prostsze.
Co ciekawe
z badań wynika, że 46% Polaków twierdzi, że korzystałoby z kolei częściej na długich dystansach, gdyby kupowanie biletów było łatwiejsze. Podobnie jak w innych krajach, dwie trzecie (67%) Polaków z doświadczeniem jeżdżenia koleją na długie dystanse (+300 km) przyznaje, że kiedyś zrezygnowało z rezerwacji biletów kolejowych z powodu uciążliwości tego procesu.
Kupno biletu kolejowego w Europie często przypomina łamigłówkę – wielu przewoźników blokuje zewnętrzne platformy sprzedaży i jednocześnie ukrywa oferty konkurencji na własnych stronach – podkreśla T&E.
Na pytanie, jakich zmian oczekują, pasażerowie pociągów mówią jasno: 46% z nich chce mieć możliwość rezerwacji wszystkich przejazdów kolejowych na jednej platformie, a 42% uważa, że platformy rezerwacyjne operatorów powinny wyświetlać wszystkie dostępne pociągi na danej trasie, a nie tylko te należące do danego operatora. Tylko 10% uważa, że obecny system, w którym przedsiębiorstwa kolejowe decydują o tym, gdzie sprzedawane są ich bilety, jest lepszy. Wyniki te podkreślają pilną potrzebę zmian. T&E wzywa nie tylko do obowiązkowej wzajemnej uznawalności biletów, ale także do wyświetlania przez operatorów połączeń konkurencji. Rynek jest bowiem zdominowany przez strony internetowe i aplikacje rezerwacyjne tradycyjnych operatorów.
– Podróżni na długich trasach muszą dziś mierzyć się ze sztucznie skomplikowanym procesem rezerwacji. To musi się zmienić, jeśli kolej ma stać się realną alternatywą przy podróżach międzynarodowych. Unia Europejska powinna zadbać, by bilety kolejowe dało się kupić przez kilka kliknięć – tak, by podróż pociągiem nie była trudniejsza niż innymi środkami transportu.
Planowany na początek 2026 roku pakiet jednolitego biletowania (Single Ticketing Package), to kluczowa szansa, by to urzeczywistnić – podkreśla Victor Thévenet, menedżer ds. polityki kolejowej w T&E.
Sondaż pokazuje też, że szczególnie młodzi ludzie chcą, by kolej stała się wygodniejszą opcją w podróżach międzynarodowych. Wśród osób w wieku 18–24 lata, podróżujących na długich dystansach [2], aż 69% przynajmniej raz zrezygnowało z zakupu biletu z powodu trudności z rezerwacją – to więcej niż średnia dla wszystkich pasażerów (61%). 41% młodych deklaruje, że częściej wybieraliby pociąg, gdyby bilety można było łatwiej kupić online (w porównaniu do 35% ogółu badanych).
Młodzi są też bardziej świadomi klimatycznie – 60% respondentów w wieku 18–24 lat uważa, że przy rezerwacji podróży powinny być widoczne informacje o wpływie różnych środków transportu na klimat, wobec 46% wśród wszystkich ankietowanych.
30 września w Brukseli powstała koalicja „Youth on Track”, która domaga się bardziej płynnych procesów rezerwacji i bardziej przystępnych cenowo biletów kolejowych. Koalicja, założona przez organizacje młodzieżowe, konsumenckie i ekologiczne,
apeluje o ułatwienie rezerwacji przejazdów transgranicznych między różnymi operatorami.
Koalicja oczekuje również wzmocnienia praw pasażerów kolei. To kluczowy środek mający na celu wyeliminowanie niektórych negatywnych skutków braku wspólnych biletów obejmujących kilku operatorów kolejowych: w przypadku utraty połączenia z powodu opóźnienia jednego z pociągów podróżni powinni mieć automatycznie możliwość skorzystania z następnego dostępnego pociągu bez dodatkowych kosztów. Popiera to 50% respondentów ankiety.
– Słaba ochrona praw pasażerów sprawia, że w przypadku spóźnienia na przesiadkę podróżni są niekiedy zdani sami na siebie. To realna bariera dla szerszego korzystania z kolei. Planowany przez UE przegląd przepisów dotyczących praw pasażerów kolei musi zagwarantować rzeczywistą możliwość skorzystania z pierwszego dostępnego pociągu, jeżeli pierwotnie planowana przesiadka się nie uda. W miarę jak na wielu rynkach europejskich rozwija się konkurencja, kwestia ta staje się kluczowa również w odniesieniu do połączeń krajowych – dodaje Victor Thévenet.
Przypisy:
[1] Sondaż wykonała YouGov Plc. Łączna wielkość próby wyniosła 10 514 osób dorosłych z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoch, Hiszpanii, Polski i Rumunii. Sondaż przeprowadzono online w dniach 4–16 września 2025 r. Ankieta została przeprowadzona online. Aby uzyskać wartość „średnią” dla wszystkich krajów, dane z każdego kraju zostały odpowiednio zważone.
[2] Przez podróżujący na długich dystansach rozumiemy osoby, które co najmniej raz w roku pokonują pociągiem odległość co najmniej 300 kilometrów.
[3] Członkowie koalicji to: Światowa Organizacja Ruchu Skautowego, Europejskie Stowarzyszenie Kart Młodzieżowych (EYCA), Europejskie Biuro Stowarzyszeń Konsumenckich (BEUC), Europejska Federacja Pasażerów, Erasmus by Train, EU&U,Young European Federalists, Generation Climate Europe, Europe on Rail oraz T&E.